Kärnän Sukuseura Ry on sukujärjestö, jonka tarkoituksena on säilyttää ja vaalia Kärnän suvun historiaa, perinteitä ja yhteydenpitoa. Seura kerää talteen suvun vaiheita, valokuvia ja tarinoita, jotka rikastuttavat sukututkimusta ja edistävät sukulaisten yhteenkuuluvuutta. Vuonna 1982 Joensuussa perustetun seuran tavoitteena on ylläpitää sukukulttuuria sekä kannustaa sukututkimuksen jatkuvaan kehittämiseen. Seura järjestää säännöllisesti sukutapaamisia eri puolilla Suomea, joissa suvun jäsenet kokoontuvat vahvistamaan yhteyttä toisiinsa ja jakamaan kokemuksiaan.

Seura kokoontuu vuosittain ja pitää hallituksen kokouksia. Viimeisin sukutapaaminen pidettiin Lappajärvellä, missä osallistujat nauttivat muun muassa kesäteatteriesityksestä. Kärnän Sukuseurassa on tällä hetkellä noin 200 jäsentä ja sen taloudellinen tilanne on vakaalla pohjalla. Jäsenmaksu on 17 euroa vuodessa. Seuramme julkaisee Kärnä-sukuun liittyvää kirjallisuutta, joka tukee sukututkimusta ja tuo esiin suvun merkittävää historiaa.

Sukututkimus on jatkuva prosessi, eikä koskaan täysin valmis. Kärnän Sukuseura vastaanottaa jatkuvasti uutta tietoa eri sukuhaaroista ympäri Suomen ja tallentaa sen tulevien sukupolvien hyödyksi. Tavoitteemme on säilyttää ja jakaa suvun tarina ja arvokas perintö tulevaisuuteen.